kyl meil rahaa on vai onko?

Maanantai 24.6.2024 klo 12.16


Länsirata Oy:n ratahankkeen rakentamista ja rahoittamista koskeva esisopimus

https://salo10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024718-6

https://salo10.oncloudos.com/kokous/2024718-6-89071.PDF

Helsinki on ilmoittanut, että se ei tule enää osallistumaan rakentamisvaiheeseen.

Mitä tekee Salo?

Tätä ehdotellaan:

Kaupunginhallitus päättää:

1. hyväksyä, että yhtiö voi, vaikkei rakentamisvaiheeseen siirtymisestä ole vielä tehty päätöstä, käyttää enintään 1,4 miljoonaa euroa töihin, jotka nykyisen osakassopimuksen mukaan kuuluvat rakentamisvaiheeseen ja siten yhtiön toimialan ulkopuolelle;

2. hyväksyä liitteen mukaisen esisopimuksen ehdolla, että kaikki esisopimuksen osapuolet hyväksyvät ja allekirjoittavat esisopimuksen;

3. jatkaa neuvotteluja rakentamisvaiheeseen siirtymisen ehdoista ja oikeuttaa kaupunginjohtajan tai määräämänsä neuvottelemaan osakassopimukseen kirjattavien muutosten yksityiskohdista;

4. todeta, että Salon kaupungin sitoutuminen neuvoteltaviin osakassopimuksen muutoksiin ja rakentamisvaiheen rahoittamiseen edellyttää Salon kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston erillisiä täytäntöönpanokelpoisia päätöksiä.

Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa kaupunginjohtajan tai hänen sijaisensa yksin allekirjoittamaan liitteenä olevan esisopimuksen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Ne muut päätettävät löytyvät tämän linkin takaa!

https://salo10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2024718

--

Junarata ja urheilu. Nekö tämän cityn suuret unelmat ovat?


Kommentit

24.6.2024 12.22  Marjatta

On kolmaskin!! Se on silta Inkerinkadulta joen toiselle puolen. Sillan tarvetta tuohon ei ole, mutta yks älli äijän pääs. Blogejani seuranneet tietävät kyllä kenen päässä!

24.6.2024 13.03  Marjatta

Talouselämästä:

"Turun tunnin junalla saisi 41 F-35 hävittäjää ? Onko hallituksen jättihanke hintansa väärti?
Turun tunnin juna on kallis hanke, joka herättää runsaasti vastustusta. Hankkeen kannattavuudesta on tehty selvityksiä, jotka antavat ristiriitaisia tuloksia. Miksi rata pitäisi rakentaa?"

24.6.2024 14.10  Veronmaksaja minäkin

Helsinki teki järkipäätöksen jäädessään pois rakentamisvaiheessa.
Tunnin juna on harvoille hyöty. Ainoastaan turkulaiset kansanedustajat sitä ajavat, koska se on heidän hyöty. Ja Orpo etenkin. Se on hänen vaalilupaksensa. Orpo on sanonut, että investointeja tehdään luonnon ehdoilla.
Tämäkään ei pidä paikkansa.
Radan hyötysuhde on mitätön. Paitsi rakentamiskustannuksiin, veronmaksaja joutuu osallistumaan myös käyttökustannuksiin, koska suoritteet (lipputulot) eivät tule kattamaan kustannuksia.
Tuskin kukaan yksityinen tulee rataan sijoittamaan, koska tuottoa ei sijoitukselle tule saamaan ja jos tuottoa maksetaan, tämäkin tulee sitten veronmaksajan kukkarosta.
Jos EU rahaa tähän myöntää, on sekin mielestäni älytöntä. Pitäisi sielläkin joku taloudellinen järki olla.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini