junaratojen rakentamisesta

Keskiviikko 3.7.2024 klo 16.16


https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/marjattahalkilahtiblogituusisuomifi/onko-junaratojen-rakentamisen-rahoittaminen-kuntien-tehtava/

Ihan ensiksi kehun Salon Seudun Sanomien päätoimittajia. Toinen on nykyinen, toinen jo vuosia eläkkeellä ollut. Aiheena on Tunnin juna, Länsirata tai mikä rata se nyt loppujen lopuksi onkaan.

Rami Nieminen ryöpytti 18.6.2024 salolaisia päätöksentekijöitä, aiheena  Näinkö Salossa hoidetaan yhteisiä asioita? 

Ja Jarmo Vähäsilta tänään 3.7.2024 tätä mieltä -palstalla  Länsirata kaipaa uudelleenarviointia – nykysuunnitelma palvelee kehnosti Salon asujaimistoa

Junarata on minun ja monen muun täkäläisen silmissä tällainen joidenkin tahojen Täytyy-Saada -hanke, jossa, jotta se toteutuisi perusteluja veivataan eestaa, väännetään musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi. Väyläviraston seliselitkin ovat kuin iltasatuja. Kun esim. huomattiin, että tunnin juna ei loppujen lopuksi ollutkaan Turku Helsinki välillä mikään tunnin juttu, niin anti olla, keksittiin uusi nimi. Luulevatko nuo keksijät, nimen vaihtajat, että kansa niin vaan unohtaa sen alkuperäisen? 

Ja rahoitus sitten. Siinä ei ole mitään tolkkua! Eikä auta, vaikka itse valtiovarainministeriön valtiosihteeri Juha Majanen on lytännyt junaratahankkeen.

Nyt näyttää siltä, ettei pääministeri Petteri Orpokaan enää tiedä, mitä sanoisi, miten sanojaan asettelisi. Riman alitus oli ja on, kun Salkkarissamme oli 30.6.2024 tämmöstä uutista Salo voi saada alennusta Länsiradan maksuosuudesta

Voi pyhä jysäys sentäs. Minun mielestäni pääministeri ja koko hallitus saisivat kaivaa esille kuntalainsäädännön ja lukea, mitä se pitää sisällään.  Ei meillä mikään laki -velvoitetta siihen ole, että kunnat junaratojen rakentamisia maksaisivat. Hallitusohjelmassakin on vain näin:

Investointiohjelman lisäksi valtio toteuttaa Turun tunnin juna -hankkeen, joka käsittää Espoo–Salo-oikoradan rakentamisen ja Salo–Kupittaa-yhteysvälin parantamisen. Rakentaminen käynnistyy Espoo–Lohja ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu osana investointiohjelmaa pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat.

Hallitus toteuttaa. Osakkaina voivat olla kunnat. Siis voivat olla. Ei todellakaan ole mitään laki- tai pakkopykälää! 

 

Salkkarin jutut ovat maksumuurin takana, mutta kommentit näkyvät.


Kommentit

3.7.2024 16.41  Marjatta

Hyvä olisi tietää, millaista tämä hyötyminen käytännössä on:

"Pääministeri huomauttaa, että Salo hyötyy jokaisesta yhteysvälistä, jonka hankeyhtiö saa rakennettua."

Salossa esim. Lukkarinmäen alue?

Turun Sanomista lainattua: "Lukkarinmäki on kalliolla sijaitseva vanhojen puutalojen alue Salon keskustassa. Tunnin junan ratalinjaus kulkee alueen poikki. Radan rakentaminen tarkoittaisi mäen osittaista louhimista auki."

Tuota eivät radan puolesta -päättäjämme ole miettineet eivät niin sekuntiakaan.

3.7.2024 16.44  Marjatta

Tuo Lukkarinmäki -tieto on ollut Turun Sanomissa 17.06.2023


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini